Liceul Tehnologic ”Dimitrie Petrescu” a semnat în data de 27.06.2017 un acord de grant cu MEN-UMPFE.
Acordul se referă la realizarea subproiectului intitulat ”Școala, Șansa Mea!”. Acest subproiect face parte din schema de granturi pentru licee, derulată în cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar – ROSE (link site), proiect finanțat conform acordului de împrumut între Guvernul României și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Categoriile de activități eligibile din subproiect sunt grupate astfel :
- Activități pedagogice și de sprijin
- Activități extracurriculare
- Activități de renovare și dotare
- Activități de management
Activitățile 1,2 și 3 reprezintă punctele principale ale proiectului.
În data de 5 octombrie, cu ocazia activităților derulate sub egida ”Zilei Educației”, conducătorul unității, care este și coordonatorul de proiect, Director Fănica Tudoran, le-a prezentat elevilor graficul activităților pedagogice și de sprijin și ale activităților extracurriculare, îndemnându-i să intre în competiția pentru selecția grupurilor țintă de elevi prevăzute în proiect.
Înregistrarea acestui eveniment o puteți accesa la următorul link.
ACTIVITĂŢILE PROIECTULUI
Activitățile se vor desfășura în sălile de clasă din incinta școlii amenajate cu echipamente multimedia achiziționate prin proiect și cele existente. Activitățile din afara școlii se vor realiza la instituțiile partenere conform descrieriilor prezentate la fiecare tip de activitate și cu resursele specificate.Categoriile de activități eligibile din subproiect sunt grupate astfel :
I.ACTIVITĂȚI PEDAGOGICE ȘI DE SPRIJIN
I.1. Desfășurarea activităților integrate la nivelul grupului țintă
I.1. 1 Activități de selecție a grupului țintă
I. 1. 1.1 Analiza profilului școlar al elevilor; grupare pe categorii de formabili (rezultate foarte bune/medii/de nivel scazut- chestionare);
I 1.1.2 Realizarea unui raport de diagnoză și de evaluare inițială(progres școlar, profilul elevilor) a grupului țintă și selecția acestora pe activități
I.1.1.3 . Realizarea înregistrării indicatorilor și formarea grupelor de elevi (10 – 15 elevi )
I.1.1.4 Stabilirea sesiunilor pe materii de pregătire remedială: limba și literatura română, matematică, fizică, biologie, discipline tehnice
I.2 Activități de consiliere psihopedagogică .
Se vor desfășura activități modulare cu grupe de 10-15 elevi din grupul țintă al proiectului din clasele IX-XII, în sesiuni de 2 ore bilunar – 10 luni pe an școlar – pentru clasa a XII-a și pentru clasele IX-XI 2 ore lunar timp de 8 luni,având ca teme:
Modulul 1 – Autocunoaştere şi dezvoltare personală- în cadrul acestui modul se vor desfășura activități având ca obiectiv: familiarizarea elevilor cu conceptul de autocunoaştere, definit ca fiind un proces de explorare şi integrare a informaţiilor referitoare la caracteristicile personale în scopul structurării imaginii de sine. Activitățile constă în exerciții practice cu fișe de lucru, chestionare, joc de rol, studii de caz, etc
Modulul 2 – Comunicare şi relaţionare interpersonală– în cadrul acestui modul se vor desfășura activități având ca obiective: să cunoască și să practice diferitele forme de comunicare; înţelegerea caracteristicilor şi a consecinţelor comportamentelor pasiv, agresiv, asertiv, precum şi a relaţiei dintre acestea; identificarea modalităţiilor eficiente de comunicare în situaţii conflictuale; să identifice abilități, cunoștințe și atitudini pe care vor avea nevoie să le dezvolte pentru a face față acelor schimbări. Activitățile constă în exerciții practice cu fișe de lucru, chestionare, joc de rol, studii de caz, etc
Modulul 3 – Managementul informaţiei şi al învăţării– în cadrul acestui modul se vor desfășura activități având ca obiective: să conștientizeze factorii motiveaza studiul; identificarea stilurilor de învățare și strategiilor utilizate în cadrul stilurilor de învățare; conştientizarea modului în care este utilizat timpul și deprinderea de utilizare eficientă a momentelor dedicate învăţării; identificarea metodelor de învăţare specifice diferitelor tipuri de materii și dezvoltarea abilităţilor de luare eficientă a notiţelor; deprinderea unui mod eficient de citire conștientizarea importanței învățării și a modului cum să învețe; identificarea rolului tehnologiei informatice și de comunicare în susținerea activităților și a aspectelor care influențează prelucrarea informației; analiza rolului tehnologiei informatice şi de comunicare în susţinerea activitaţilor şcolare și însușirea unor tehnici de învățare eficientă și a unor metode de selectare a informației. Activitățile constă în exerciții practice cu fișe de lucru, chestionare, joc de rol, studii de caz, etc
Modulul 4 – Planificarea carierei– în cadrul acestui modul se vor desfășura activități având ca obiective: cunoașterea etapelor procesului decizional însușirea unor cunștințe, ce este decizia și în ce constă procesul de luare a deciziei; formularea unor scopuri legate de muncă şi carieră și procesarea informațiilor pentru planificarea carierei; crearea planului personal de carieră și familiarizarea elevilor cu principalele etape ale planificării carierei; crearea unui plan lunar în vederea atingerii obiectivelor de carieră și crearea unei agende zilnice în vederea îndeplinirii fiecărui obiectiv de carieră; conștientizarea legăturii dintre comportament și consecințe, decizia de acum privind cariera și viitorul de mâine. Activitățile constă în exerciții practice cu fișe de lucru, chestionare, joc de rol, studii de caz, etc
Modulul 5 – Stil de viaţă sănătos– – în cadrul acestui modul se vor desfășura activități având ca obiective: elevii vor fi capabili să identifice resursele timpului liber, să aprecieze timpul liber ca prieten sau duşman, să-şi îmbunătaţească organizarea şi folosirea timpului liber, conştientizarea avantajelor şi dezavantajelor pe care ni le oferă televizorul; identificarea celor mai frecvente surse de stres din viata elevilor; •înlăturarea unor tipuri de gândire disfuncționale care stau la baza anxietății de examen; să înţeleagă cât este de important pentru ei ca şi consumatori şi să se informeze asupra unui produs înainte de şi-l cumpăra; să exploreze argumentele pro şi contra pentru diversele stiluri de viaţă. Activitățile constă în exerciții practice cu fișe de lucru, chestionare, joc de rol, studii de caz, etc
– Planificarea activităților de orientare și consiliere; Derularea de activități de orientare și consiliere
– Centralizarea elevilor care au participat la activități de consiliere
– Realizarea fișei de lucru pentru verificarea îndeplinirii indicatorului de rezultat
I.3 Activități remediale și de sprijin (pregătire suplimentară) în cadrul programului educativ integrat de dezvoltare a competențelor cheie pentru promovarea examenului de bacalaureat
I.3.1 Activități de pregătire suplimentară pentru promovarea examenului de bacalaureat
Activitatea constă în pregătirea suplimentară pentru promovarea examenului de bacalaureat a 60 de elevi de clasa a XI –a și a XII-a și 30 de ccopii din clasele IX, X din grupul țintă, organizaţi în 4 grupe ( 10-15 elevi), cu implicarea a 5 cadre didactice din școală(română, matematică, fizică, biologie, informatică) și un consilier școlar. Programul de pregătire se desfăşoară pe componenta cea mai importantă de formarea a competenţelor cheie de bacalaureat, la limba şi literatura română, matematică și disciplina pentru proba D- biologie, fizică( (2 ore pe săptămână la fiecare disciplină). De asemenea, elevii vor fi consiliaţi şi orientaţi în alegerea studiilor ulterioare, respectiv a profesiei, în funcţie de înclinaţii, aptitudini şi abilităţi personale (2 ore de consiliere psihopedagogică la două săptămâni). Ultima componentă din etapa de pregătire este cea de evaluare a performanţelor, care se va desfăşura la începutul pregătirii, pe parcurs şi final, câte 2 ore pentru fiecare tip de evaluare.
În cadrul activităţii, echipe de profesori din școală şi consilierul școlar vor desfăşura programul de pregătire suplimentare a elevilor organizaţi în grupe de aproximativ 10- 15 elevi, cu orar stabilit la nivelul unităţii, în toate zilele săptămânii, inclusiv sâmbăta, după caz.
Sesiunile de pregătire suplimentară a elevilor vor alterna cu sesiuni de consiliere psihopedagogică, acestea având rol de suport în scopul orientării lor şcolare şi profesionale şi al dezvoltării de competenţe cheie privind managementul învăţării, organizarea timpului, managementul stresului etc. Pe parcursul derulării programului vor avea loc evaluări ale progresului elevilor din grupul ţintă şi monitorizări ale modului de implementare a serviciului educaţional.
În prima parte a programului profesorii şi elevii vor fi instruiţi în privinţa modalităţilor de lucru de tip e-lerning, care vor stimula şi dirija învăţarea elevilor, aceştia putând folosi acest tip de lucru atât în timpul procesului didactic cât şi în învăţarea autonomă.
Pe termen lung, elevii ce parcurg programa de pregătire suplimentară descrisă mai sus, vor beneficia de o adaptabilitate sporită la diverse contexte de învățare, putând să finalizeze învățământul liceal, să promoveze examenul de bacalaureat asigurându-se, după finalizarea studiilor, o inserție facilă și de durată pe piața muncii și chiar trecerea la învățământul universitar ce corespunde cel mai bine profilului lor.
Construcția programului educațional de pregătire suplimentară și psihopedagogică a elevilor pentru promovarea cu succes a examenelului de bacalaureat se va face în funcție de rezultatele școlare, analiza profilului școlar al elevilor, gruparea lor pe categorii de formabili; înscrierea elevilor în program; stabilirea grupelor de lucru, realizarea materialelor suport (proceduri, fișe de lucru, fișe și instrumente de evaluare, fișe de consiliere psihopedagogică, precum și a unor teste de cunoștințe, preteste și post-teste de evaluare și a orarului de activități.
– Identificarea/definierea factorilor care pot contribui la prevenirea abandonului școlar, creșterea randamentului școlar în vedrea finalizării ciclului liceal creșterea procentului de promovabilitate a examenului de bacalaureat
– Consultarea cadrelor didactice, elevilor, părinților, actori relevanți în legătură cu specificul realizării unui program educațional de sprijin la nivelul școlii pentru elevii din ciclul liceal;
– Selecția profesorilor de educație și învățare și a consilierilor școlari care vor fi implicați în programul de pregătire suplimentară pentru bacalaureat și îmbunătățirea competențelor profesionale ;
– Stabilirea unui program/grafic care să conţină următoarele informaţii: profesorii responsabili cu pregătirea suplimentară a fiecărei grupe de elevi, componenţa grupelor de elevi, programarea acestor întâlniri/meditaţii, dar şi a activităţilor extracurriculare /activităţilor informale
– Desfăşurarea propriu-zisă a pregătirii suplimentare a elevilor .
– Evaluarea iniţială, intermediară şi finală în vederea stabilirii progresului înregistrat de elevii care au beneficiat de activităţile de pregătire suplimentară desfăşurate în cadrul proiectului.
Evaluările se vor realiza conform unor teste întocmite de fiecare profesor, dar și pe platformele e-learning.
– Construcția materialelor suport ale programului (proceduri, fișe de lucru, fișe și instrumente de evaluare, fișe de consiliere psihopedagogică, orar, fișe de evaluare, teste de cunoștințe, preteste și posteste de evaluare, etc), cumpărarea de rechizite, cărți, reviste, culegeri, etc.
– Amenajare și dotare sălilor de curs( calculatoare, videoproiectoare, imprimante multifuncționale, consumabile)
– Evaluarea finală a serviciului educațional de pregătire suplimentară și psihopedagogică prin teste – model examen bacalaureat(simulare)
– Monitorizare: fișe de prezență, rapoarte– model examen bacalaureat(simulare)
Activitatea I.3.2 Elevi dezbateri – încrezători în succes
Pentru a dezvolta la elevii din grupul ţintă personalitatea prin modelarea pozitivă a stimei de sine, gândirii critice, atitudinii activ-participative, comunicării și cooperarii, încercăm prin această activitate să le dezvoltăm puterea argumentării prin menţinerea punctului de vedere bazat pe cercetări, exemplificări şi sinteze colaterale din diferite domenii.
Această activitate va încuraja elevii să se înscrie în număr mare la examenul de bacalaureat şi să înveţe intens încrezători în succes ridicând procentul promovabilităţii la examenul de bacalaureat, dar va reduce şi rata absenteismului care este în creştere şi induce un risc crescut de abandon şcolar. Ca urmare activitatea vizează elevi din clasele IX-XII, care au dificultate în a-și susține punctul de vedere argumentat, elevi cu puncte de vedere limitate, fixate pe stereotipii din anturaj şi elevi care nu ştiu să argumeteze. Această activitate are în vedere și faptul că la proba scrisă de la examenul de bacalaureat la limba română subiectul al II-lea are drept cerință scrierea unui text de tip argumentativ. Elevii vor fi selectaţi în urma unor chestionare sau la indicaţia profesorilor sau diriginţilor.
Activitatea se va desfăşura în cadrul unui proiect amplu în care vor fi implicate licee din județ și din țară care beneficiază de grantul ROSE în runda 1 şi runda 2 de proiect. Școlile implicate vor semna cu școala coordonatoare și cu ARDOR câte un acord de parteneriat, după aprobarea prezentului proiect.
În școală se va înființa un club de dezbateri format din elevi ai grupului țintă, coordonat de un profesor voluntar desemnat de echipa de proiect din profesorii care au un seminar de dezbatere finalizat. Grupul țintă va fi pregătit în arta dezbaterii o oră pe săptămână de către profesorul desemnat de echipa de proiect. Elevii pentru o mai bună instrucţie în dezbatere vor beneficia de minim 2 traininguri (opţional) din partea ARDOR, care se va deplasa la solicitarea şcolii în incinta acestora. După pregătirea săptămânală a elevilor, 3 elevi, din cei care sunt cei mai bine pregătiţi, însoţiţi de un profesor instructor, vor participa la concursul organizat între şcolile participante.
Concursul şi locaţia concursului care va dura 2 zile şi se va organiza la 3 luni, deci de trei ori pe an. Toate dezbaterile din concurs vor fi înregistrate video şi postate on-line, dar şi pe CD depus la bibliotecă, care va fi folosit ca mijloc de învăţare la diferite materii şcolare. Beneficiari vor fi elevii care vor dobândi personalităţi puternice (caracter), îşi vor modela temperamentul, îşi vor descoperi aptitudini necunoscute sau şi le dezvoltă pe cele existente, reuşind să devină persoane active, încrezătoare în reuşita la examenul de bacalaureat descoperind şi conştientizând importanţa finalizării liceului pentru un viitor mai sigur, multe din subiectele propuse pentru dezbatere fiind în strânsă legătură cu obiectivele proiectului.
I .3 Activități remediale având ca obiectiv creșterea randamentului școlar pentru îmbunătățirea cunoștințelor, abilităților, aptitudinilor prin utilizarea unor metode interactive, bazate pe practica de învățare și a competențelor digitale într-o societate a cunoașterii
I.3.1 Activități suport tip seminarii/ateliere de lucru – componenta de bază
Scopul acestor activități este de susținere a lectiilor multimedia interactive ce oferă noi metode de învățare care îmbunatățesc performanța școlară și contribuie, la formarea de atitudini, abilități şi competenţe.
Acestea oferă un mix optim de pedagogie și divertisment, combinând experimente, simulări, filme, activităti interactive, teste, toate vizând motivarea diferitelor nivele de învățare. Procesul de învățare este, prin urmare, transformat într-o activitate interesantă, o modalitate de a descoperi și explora, de a observa principii științifice complexe și de a aplica teoria abstractă în activitățile de zi cu zi.
Educația modernă, înseamnă, de fapt posibilitatea de a descoperi prin experimentare (learning by doing), decât de a primi un transfer de informații directe (learning by memorizing). Scenariile de învățare moderne au rolul important de a forma abilități practice și de a asigura un transfer eficient de competențe integrate. Elevii sunt mult mai motivați, înteleg mai ușor problemele și sunt antrenați în găsirea unor soluții și metode de rezolvare a unor situații noi.
Activitățile se vor desfășura pe grupe de 10-15 elevi din grupul țintă al proiectului, în funcție de specializare, aptitudini situație școlară, căte 2 ore pentru atelierele de lucru , seminarii și concursuri lunar și în fiecare trimestru se vor face excursii și vizite de documentare la agenți economici, universități, alte licee de profil pentru schimb de bune practici.
I.3.2 Componentă opțională înființarea unui CLUBUL DE IT și TEHNOLOGII – cu tema Paleta meseriilor
Drumul profesional începe din şcoală, iar prin Clubul de IT și TEHNOLOGII – ”Paleta meseriilor ” dorim să identificăm şi să promovăm valorile diferitelor profesii pentru care sunt pregătiţi elevii în diversele şcoli participante în proiectul ROSE
Scopul acestui club este de promovare a valorilor diferitelor profesii pentru care şcoala îi pregăteşte pe adolescenţi prin identificarea şi acceptarea acestora în diversitatea lor, contribuind şi la socializarea celor implicaţi, precum şi la promovarea imaginii şcolilor implicate.
Obiective: dezvoltarea interesului pentru descoperirea propriilor aptitudini prin identificarea acestora şi promovarea valorilor meseriei; dezvoltarea interesului pentru pregătirea tehnică de calitate; recunoaşterea multitudinii valorilor promovate de şcoală cu privire la specializările pentru care elevii sunt pregătiţi.
Activitățile au la bază încheierea de parteneriate cu diferite licee de profil din zonă, agenți economici, universități. Se vor selecta cei mai buni elevi din cei care au participat la activitatea anterioară în funcție de profil/specializări și se vor forma grupe de lucru de 10-15 elevi.
În cadrul componentei opționale – activitățile au în vedere organizarea de experiențe de învățare în medii formale și nonformale cu rol de a oferi elevilor posibilitatea de învățare activă și motivantă în cadrul unor vizite tematice, proiecte de studii care să implice și partenerii, în scopul formării de competențe specializate.
Activitățile constă în realizarea unor proiecte folosind tehnologii moderne IT, concursuri, vizite/excursiii de studiu și documentare cu tema ”Paleta meseriilor” .
Activitățile vor fi coordonate de profesori de discipline tehnologice( pe specializări), și se vor desfășura trimestrial la sfârșit de săptămână sâmbăta sau duminica după caz câte 4 ore( două sesiuni).
Concursurile se vor desfășura anual și vor implica atât elevii din școală cât și cei din școlile partenere(realizarea de parteneriate cu școli de profil ) participante în proiectul Rose.
Vizitele /excursiile de studiu vor avea ca scop documentarea în realizarea portofoliilor elevilor, a proiectelor precum și schimbul de bune practice.
Se vor oragniza vizite/excursii de studiu la agenții economici de profil din zonă, la liceele tehnologice partenere cât și la agenții economici ai școlilor partenere.
La finalul activităților pe fiecare an școlar se vor realize concursuri între liceele participante , prin teleconferință unde vor fi prezentate portofoliile/ proiectelor. Juriul va fi format din reprezentanți ai agenților economici ai școlilor implicate și profesorii coordonatori ai fiecărei unități școlare. Elevilor și profesorilor coordonatori li se vor acorda diplome și premii constând într-o excursie de două zile la Sibiu – centru cultural European.
Sustenabiliatea activităților se va face prin realizarea unui site unde elevii din liceele participante vor comunica și își vor publica portofoliile, vor face schimb de experiențe și bune practici.
II. Activități extracurriculare
II.1. Activități de consiliere și orientare în carieră
Activităţile de consiliere şi orientare profesională, precum şi activităţile suport pentru consiliere şi orientare profesională vor fi axate pe autocunoaştere, dezvoltare personală şi orientare în carieră, din care nu vor lipsi teme menite să-i ajute pe tinerii participanţi să realizeze mai uşor finalizarea studiilor liceale și pasul spre primul loc de muncă.
În acest cadru, personalul implicat se va ocupa de consilierea elevilor găsind răspunsuri la întrebări despre cum învaţă la şcoală elevii din întreg grupul ţintă, ce vor studia la finalizarea ciclul de învăţământ liceal, la ce facultate pot să meargă în funcţie de dorinţe şi abilităţi, în funcţie de materiile favorite, ce specializare îşi aleg, opţiunile după terminarea liceului.
În plus, vor aduce în prim plan importanţa şcolii în viaţa de adult, imaginea de sine, stima de sine, aptitudinile şi abilităţile personale, motivaţia.
Obiectivele urmărite în cadrul activităților de consiliere și orientare profesională : informarea și conștientizarea elevilor pe teme legate de inserția progresivă pe piața muncii; cunoașterea și familiarizarea cu diverse instituții implicate având diverse roluri pe piața muncii; creșterea interesului privind dezvoltarea “culturii” cetățeanului activ din punct de vedere economic, a angajatului; furnizarea de cunoștințe și competențe necesare fiecărei persoane când încearcă să facă primul pas spre un loc de muncă.
Activitățile suport pentru consiliere și orientare profesională urmăresc creşterea gradului de informare în rândul elevilor de liceu în diverse domenii de activitate în care doresc să dezvolte o carieră.
Acestea se vor axa pe derularea mai multor acţiuni:
- Activităţi de dezvoltare personală – se realiza vor 2 ateliere pe grupe de 10-15 elevi, provenind din grupul țintă al proiectului din unitatea de învăţământ, având o durată de 4 ore, în funcţie de particularităţile grupului.
- Vizite de studiu la instituţii de învăţământ superior ce vor fi realizate în grupe de câte 10-15 elevi, în funcţie de interesele elevilor şi disponibilitatea instituţiilor partenere.
- Excursii tematice ce vor fi realizate în grupe de câte 10-15 elevi, în funcţie de interesele elevilor şi disponibilitatea instituţiilor partenere.
- Întâlniri cu specialişti voluntari din comunitatea locală ce vor fi realizate in grupuri de câte 10-15 elevi, în funcţie de interesele elevilor şi disponibilitatea voluntarilor.
1. Activităţi de dezvoltare personală – două ședințe semestriale de câte 4 ore/lunar cu 2 grupe de elevi (o grupă cu elevi din clasele IX-X și o grupă cu elevi din clasele XI-XII)
Consilierul școlar/ profesori diriginți vor organiza şi desfăşura de activităţi pentru dezvoltarea personală a elevilor din grupul ţintă, în grupe de câte 10-15 elevi, în unitate de învăţământ . Acestea vor viza dezvoltarea abilităţilor de comunicare, lucru în echipă, rezolvare de probleme, leadership etc. La finalul fiecărei sesiuni de activităţi, profesorii coordonatori vor organiza o sesiune de feedback al elevilor, fiecare elev participant urmînd să completeze un formular specific.
2. Vizitele de studiu la instituţii de învăţământ superior – câte 2 vizite în fiecare an de implementare a proiectului cu alte grupe de elevi( 8 ore)
În funcţie de interesele elevilor, profesorii responsabili de activităţi (profesori diriginți) suport vor organiza vizite de studiu în instituţii de învăţământ superior, în grupuri 10-15 elevi.
Acestea vor consta în:vizitarea sediilor instituţiilor de învăţământ superior (săli de curs, laboratoare, cămine studenţeşti, biblioteci, centre de cercetare etc.); prezentarea ofertei educaţionale; discuţii cu reprezentanţii instituţiilor; discuţii cu studenţii;
La finalul fiecărei vizite de studiu, profesorii coordonatori vor organiza o sesiune de feedback (2 ore)a elevilor în cadrul cărei fiecare elev participant va completa un formular specific.
3. Excursiile tematice – o excursie în fiecare an de implementare a proiectului
În funcţie de interesele elevilor, profesorii coordonatori vor organiza excursii tematice în companii, instituţii publice, în grupuri 10-15 elevi. Excursiile vor avea durata de o zi și vor participa două grupe de 15-20 de elevi (clasele XI, XII) din grupul țintă al proiectului și vor fi însoțiți de 2 profesori care fac parte din grupul de implementare al poiectului.
Acestea vor consta în:vizitarea sediului instituţiei;prezentarea organigramei instituţiei şi a funcţionării şi rolului departamentelor acesteia;prezentarea activităţii instituţiei/obiectului de activitate: produse şi/sau servicii reprezentative pentru companie; prezentarea departamentului vizat de elevi – familiarizarea cu responsabilităţile specifice activităţii departamentului/postului vizat; prezentarea modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu corespunzătoare departamentului/postului vizat; discuţii cu specialişti din departamentul vizat de elevi (sesiune de întrebări şi răspunsuri);
La finalul fiecărei excursii tematice, profesorii coordonatori vor organiza o sesiune de feedback al elevilor. În cadrul acesteia, fiecare elev participant va completa un formular specific.
4. Întâlnirile cu specialişti voluntari din comunitatea locală – se vor desfășura astfel: câte un seminar și câte un atelier în fiecare an de implementare a proiectului
În funcţie de interesele elevilor, profesorii coordonatori vor organiza întâlniri cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai instituţiilor publice, ai instituţiilor de învăţământ superior cu 2 grupuri de câte 10-15 elevi din grupul țintă al unităţii de învăţământ.
Acestea pot fi:
– seminar “Vreau să fiu, vreau să ştiu!” (prezentarea ofertei educaţionale/a activităţilor din facultăţi/a profesiilor) – lectori: profesori, studenţi, angajaţi, angajatori, reprezentanţi ai instituţiilor publice
– atelier – simularea unor interviuri pentru angajarea pe un post vizat – lectori:profesori coordonatori ai activităților ,reprezentanţi ai AJOFM, reprezentanți ai agenților economici
– seminar de educaţie financiară (de exemplu: dezbaterea “Creditul – pro sau contra?”, planificare, economisire, luarea deciziilor financiare, buget, credit, comerț electronic) – lectori: reprezentanţi ai instituţiilor bancare
– seminar “Reuşita în afaceri” – lectori: oameni de afaceri/antreprenori
– atelier de lucru “Fii antreprenor!” (idei de afaceri) – lectori: profesori implicați în proiect, oameni de afaceri/antreprenori
Fiecare întâlnire cu reprezentaţii mediului de afaceri va fi finalizată printr-o sesiune de feedback al elevilor. În cadrul acesteia, fiecare elev participant va completa un formular specific.
Fiecare întâlnire va avea durata de 4 ore, se vor desfășura semestrial și vor participa toți elevii din clasele a XI-a și a XII –a din grupul țintă al proiectului.
Management activități:
– Selecția grupurilor de elevi
– Stabilirea unui program/grafic al activităților
– Organizarea vizitelor și întîlnirilor cu partenerii
– Monitorizare
II.2 Activități educative privind responsabilitatea pentru mediul înconjurator si dezvoltarea durabilă
Activitățile au ca scop formarea conştiinţei şi comportamentului ecologic al elevilor,
a competenţelor de voluntariat, de comunicare şi cooperare în grup, în scopul implicării în problemele comunităţii, formarea şi exersarea deprinderilor de îngrijire, protejare şi ocrotire a mediului înconjurător pentru educarea atitudinii pozitive faţă de acesta. Activitățile vor consolida cunoştinţele de mediu în afara curriculei de învăţământ; vor constitui un mijloc de a promova educaţia pentru mediu în şcoli prin acţiuni interactive care vor pune în contact elevi, specialişti, reprezentanţi ai societăţii civile; vor oferi elevilor un context generos pentru a lua parte la activitǎţi cu caracter practic, interactive şi provocatoare, care îi vor ajuta sǎ înţeleagǎ şi sǎ înveţe despre gestionarea eficientǎ a resurselor naturale;
Activitățile dezvoltate sub titlul ” Omul si mediul înconjurator” au ca finalitate integrarea principiului dezvoltării durabile în instrumentele, metodologiile, procesele de predare și instruire în vederea creșterii gradului de conștientizare asupra problemelor de mediu prin prin realizarea de parteneriate cu agenții de profil, comunitatea locală, școlile din județ, etc.
Activități derulate:
- seminarii pe teme ecologice cuprinse în activitățile din calendarul ecologic; studii de caz prin recoltarea unor probe de apa și sol din zona în care locuiesc; determinarea pH-ului probelor de apă și sol; elaborarea unor fișe de observații; realizarea unui sondaj de opinie privind atitudinea oamenilor față de poluarea și ocrotirea mediului; exerciții de comparare a mediului poluat cu mediul nepoluat din diverse puncte de vedere; stabilirea unor reguli de conduită civică și ecologică; întocmirea unei expoziții foto(desene) cu imagini ale unor zone poluate sau afectate de poluare; compararea unor zone supuse unor actiuni iresponsabile ale omului cu altele în care activitățile umane au avut loc cu protejarea mediului; identificarea principalilor factori de risc generați de agenții poluanți;
- realizarea si prezentarea unui portofoliu despre poluare, mediu si sănatate; dezbateri pe ateliere de lucru privind schimbarile produse dupa aplicarea unor măsuri de protecție a mediului; identificarea comportamentelor neadecvate protecției mediului și sănătații; relatarea verbală și în scris a propriilor opinii și atitudini privind creșterea calității mediului; elaborarea unor soluții concrete privind diminuarea poluării apei, aerului și solului în urma unor dezbateri; documentarea privind obligațiile cetățenilor în legatură cu protecția calității mediului; plantare de pomi, răsaduri; acțiuni de ecologizare în parcul din curtea școlii și în localitate.
Rezultate
- realizarea unui album foto cu activitățile întreprinse;
- confecţionarea unor pliante şi postere cu mesaje ecologice și afișarea la COLȚUL VERDE al acestora;
- în fiecare an se va organiza un simpozion județean cu titlu ”Omul si mediul inconjurator” – cu 3 secțiuni: reprezentare grafică(fotografii, desene); prezentări ppt, filme; colțul verde al școlii.
- Realizarea unei reviste
Se vor realiza activități lunar în zilele calendarului ecologic cu 30 de elevi din grupul țintă al proiectului împărțiți în 2 grupe cu durata a 6 ore și la fiecare sfîrșit de an școlar cei mai ”buni ecologi” vor beneficia de o excursie de 2 zile în arii protejate din țară.
– Selecția grupurilor de elevi
– Stabilirea unui program/grafic al activităților ți realizarea parteneriatelor
– Desfășurarea activităților: seminarii, ateliere de lucru, dezbateri, realizarea de afișe, acțiuni de ecologizare, plantare de pomi și răsaduri, realizarea de portofolii
– Simpozion județean: Concursuri pe secțiuni-fotografie, desen; prezentări, clipuri video;colțul verde
– Vizite/ excursii de documentare în arii protejate din țară
– Realizarea unor pliante, broșuri, bannere și a unei revistă
II.3 Cerc de promovarea patrimoniului cultural și natural. Factor al dezvoltării durabile
REPERE ISTORICE, CULTURALE ȘI GEOGRAFICE ALE OLTENIEI ȘI MUNTENIEI
O democrație este cu atât mai puternică cu cât cetățenii se integrează cu adevărat într-un spațiu social comun, participând la viața comunității. Școala formează tineri care la vârsta adolescenței, caracterizată de vulnerabilități, tentații și dorința de afirmare, pot fi atrași false valori și modele care le pot influența traseul existential în sens negativ. Pentru ca aceste influențe negative să nu pună stăpânire pe tânăra generație, spațiul educational al școlii trebuie să interfereze cu spiritul, valorile și zestrea culturală a neamului nostru – fundament pentru o educație solidă și corectă.
Sondajele de opinie realizate printre elevii școlilor care constituie grupul țintă al proiectului evidențiază nevoia de cunoaştere şi de conştientizare a moştenirii culturale . Astfel, se impune necesitatea organizării de excursii tematice și de învățare prin care să le cultivăm tinerilor ideea conservării valorilor culturale autohtone, ca repere fundamentale în vederea redefinirii identităţii comunitare.
Acest cerc reprezintă spaţiul aplicativ care permite transferul şi aplicabilitatea cunoştinţelor, abilităţilor, competenţelor contribuiând la adâncirea şi completarea proceselor de învăţare, dezvoltarea aptitudinilor elevilor.
Scopul acestor activități este de implicare a elevilor în actul de descoperire a culturii, civilizației, istoriei și geografiei unor din țară, generând, astfel, comportamente prosociale responsabile și creșterea motivației pentru învățare și atingere a succesului în viață.Acest cerc îşi propune să dezvolte elevilor abilitatea de a analiza problemele şi de a identifica soluţii variate, dezvoltarea unei atitudini active şi pozitive faţă de valorile culturale locale, dezvoltarea spiritului de echipă. Elevii, organizaţi pe grupuri de lucru, asistaţi de profesorii coordonatori vor identifica principalelor obiective de cultură şi spiritualitate din zona Olteniei și Muntenie precum și zonele geografice , folosind informaţiile în realizarea materialelor ce vor fi păstrate în biblioteca școlii pentru a fi folosite ca material didactic auxiliar.
Activitățile constau în excursii de una sau două zile în zone geografice din Oltenia cu obiective istorice, cultural importante.
În cadrul școlii se va forma o echipă de lucru constituită 15-20 elevi, din grupul țintă al proiectului care se vor întâlni și în cadrul unor ateliere de lucru/ seminarii sub îndrumarea profesorilor coordonatori. În cadrul acestor atelier/seminarii se va face mai întâi o documentare iniţială despre obiectivele ce se vor vizita , stabilirea traseului şi programului pentru activitatea de documentare precum și prelucrarea datelor colectate în excursii pentru realizarea portofoliilor, a albumelor de fotografii și elaborarea prezentărilor folosind tehnologii multimedia sub îndrumarea profesorilor resposabili.
La fiecare sfârșit de an școlar se vor organiza sesiuni de comunicări în care elevii își vor prezenta portofoliile și o expoziție de fotografii ce se va desfășura în cadru festiv la care vor participa, elevi, părinți, profesori precum și membri ai comunității locale. Primele 3 prezentări precum și cele mai frumoase fotografii vor fi premiate, iar echipa de elevi va preda ștafeta către o altă echipă care va continua în următorul în școlar excursiile de documentare zona Muntenia. În al III-lea an de proiect excursiilie vor fi tot în zona Olteniei și în al IV-lea an în Muntenia, dar alte obiective/trasee.
Desfăşurarea activităţii cu caracter interdisciplinar pune în evidenţă competenţele dobândite la orele de studiu şi le valorică într-un cadru practic, care dă posibilitate elevilor să-şi dovedească abilităţile şi deprinderile dobândite în şcoală, lăsând libertatea de acţiune şi încurajând spiritul creativ. În acelaşi timp prezentarea lucrărilor în faţa colegilor asigură o mai bună cunoaştere şi o colaborare mai eficientă, devoltă spiritul de competiţie dar şi abilităţi de muncă în echipă.
II.4. Activităţi pe teme de cetăţenie activă
II. 4.1 Club de cetăţenie activă
Obiectivele principale urmărite : dezvoltarea spiritului civic, mobilizarea si implicarea în activități de voluntariat, adoptarea unei atitudini bazată pe solidaritate, toleranţă, empatie, generozitate;dezvoltarea și promovarea valorilor si principiilor democratice: respectul pentru democrație și statul de drept, libertatea individuală, libertatea de expresie;dezvoltarea unei identități civice, a spiritului critic și a interesului pentru problemele comunității, în general, și ale tinerilor, în mod specific;promovarea solidarității și mobilizării la nivelul tinerilor. Activitățile se desfășoară sub formă de:
1. Atelierele de cetăţenie activă cu temele: Scoala Democratică , Noi și comunitatea , Responsabilizare socială, Cheia succesului, Un proiect pentru comunitate (15 -20 elevi participanți, 2 ore semestrial)
2. Concurs de eseuri la care vor participa reprezentanți ai părinților, comunității locale, altor instituții (15 -20 elevi participanți, 2 ore , semestrial).
3. Parteneriate cu ,,Instituţii din comunitatea mea” (, Inspectoratul Pentru Situații de urgență Olt , Poliția) cu temele:
– Elevi instruiți în acordarea primului ajutor –Activitățile constă în educarea tinerilor pentru acordarea primului ajutor,
– “Prietenul meu, pompierul” Activități ce vor consta in discuții pe baza unor ilustrații, filme, povestiri, simulari, jocuri de rol, studiu de caz, exercitii aplicative, concursuri. Activitățile se vor desfășura semestrial, cu toți elevii din grupul țintă și vor avea durata de 2 ore.
– ”Sunt responsabil” Activități ce vor consta în: expuneri susţinute de specialişti din cadrul unităţii; distribuirea unor broşuri, pliante, ghiduri în scopul conştientizării răspunderii şi asumării responsabilităţilor specifice prevăzute de lege; prezentarea unor materiale video cu aspecte privind misiunile şi atribuţiile Poliției Române şi modalităţi de intervenţie specifice; realizarea unor dezbateri cu elevi, cadre didactice, părinţi privind prevenirea actelor de violenţă în mediul şcolar şi familial. Activitățile se vor desfășura semestrial, cu toți elevii din grupul țintă și vor avea durata de 2 ore.
II. 4.2 Clubul de voluntariat
Scopul înființării unui club de voluntariat este de promovarea acțiunilor de voluntariat în rândul tinerilor în scopul creării oportunităților de dezvoltare personală și socială și responsabilizarea comunității locale cu privire la cetățenia activă, angajabilitate, antreprenoriat social și leadership.
- Dezbateri pe teme de voluntariat- 2 ore semestrial în cadrul unor mese rotunde la care sunt invitați și reprezentanți ai comunității locale
- Campanie locală de promovare a voluntariatului îmbracați în tricouri și șepci cu mesaje personalizate afișe cu mesaje de promovare a voluntariatului și împărțirea de fluturași și baloane promoționale tracătorilor.
- Sa fii mai buni…voluntariat în beneficiul altor copii și tineri, pentru persoane în vârstă și pentru persoane cu nevoi special
- Colectă de carte – pentru elevii aparținând grupurilor dezavantajate
- Excursii educaționale pentru elevii voluntari organizate în vacanța de primavară( o excursie pe an de implementare proiect)
II. 4.3 Clubul European
Clubul European este un spațiu de formare, comunicare, informare, deschidere culturală, întâlnire,
integrare a valorilor europene. Clubul urmărește educație pentru o cetățenie europeană, promovează
toleranța, solidaritatea, egalitatea, pluralismul european, protecția mediului și patrimoniului național în
context european.
Scop- Dezvoltarea unui mediu de promovare a valorilor (toleranţa, solidaritatea, egalitatea, unitatea) a pluralismul european, a practicilor democratice europene şi a spiritului european. Formarea competențelor de comunicare, gândire critică și analitică și lucru în echipă în rândulelevilor.
Obiective: promovarea proiectului Cetăţenie Europeana Activă în rândul elevilor ; implicarea elevilor în dezbateri cu privire la subiecte de interes general privind Uniunea Europeană; promovarea toleranţei şi respectului reciproc, a valorilor cetăţeniei europene; Clubul European are întâlniri lunare de 2 ore și cuprinde un grup de 10-15 elevi.Activități: colocvii ; sesiuni de informare ; vizionare filme documentare pentru cunoaşterea UE ; activităţi sub genericul Europa in şcoală ;concursuri ;activităţi culturale ;expoziţii pe teme de interes european. Activitățile se vor desfășura astfel: de Ziua Mondială a Drepturilor Omului, în Saptâmana Europei, de Ziua Mondiala a Educaţiei, în Zilele Europei (2 activități pe semestru cu durata de 2 ore).
III. Activități de renovare și dotare
- Realizarea dosarului achizitiilor publice
- Realizarea activităților de achiziții;
Se vor achiziționa echipamente IT: laborator multimedia cu 32 de laptop-uri,tablă interactivă, server, videoproiector, server, licență sistem de operare, office, antivirus, softuri educaționale, mobilierpentru laborator,cu un birou profesor, 16 birouri duble pentru elevi,etc, un sistem PC, 2 camere foto digitale, o cameră video,3, laptop-uri, 3 ecrane de proiecție cu videoproiector , 3 bucăți flipchat, 3 table smart, 3 multifuncționale, 4 adaptoare wirless, mobilier, tricouri, bannere, șepci, unelte agricole, răsaduri de flori, puieși, semințe
III.1.2 Lucrări de renovare – Efectuarea lucrărilor de renovare pentru amenajarea laboratorului multimedia- zugrăvit, instalația de prize pentru echipamentele IT
IV. Activități de management
IV .1 Informare și publicitate
Acțiuni de promovare a proiectului și elaborarea periodică de informări de progres în cadrul proiectului (popularizarea și promovarea proiectului pe site-ul școlii, alte site-uri de specialitate, crearea unor pliante, flyere, articole in ziare locale, încheierea unor parteneriate educaționale).Organizarea şi desfăşurarea coferinţei privind inițierea și finalizarea proiectului, realizarea unui comunicat de presă, alte evenimente mass-media.
IV.1.2 Managementul, monitorizarea, coordonarea și evaluarea proiectului;
Monitorizarea rezultatelor proiectului și atingerea obiectivelor stabilite; monitorizarea încadrării în planul de activităţi stabilit, monitorizarea costurile astfel încât să se încadreze în bugetul proiectului stabilit iniţial,
Asigură controlul de calitate al proiectului, monitorizarea riscurile identificate și aplicarea de măsuri preventive sau corective după caz; va urmări derularea proiectului din punct de vedere tehnic, va realiza toate tipurile de raportări necesare desfăşurării proiectului.
IV.1.3 Managementul financiar-contabil al proiectului
– Asigurarea evidenței financiar-contabile a proiectului – se vor urmări costurile astfel încât acestea să nu depăşească bugetul proiectului .
Activitățile I,II și III reprezintă punctele principale ale proiectului.
- Rezultate așteptate in urma implementării activităților:
- Creșterea ratei de participare a absolvenților la examenul de bacalaureat cu 12 %
- Creșterea ratei de promovabilitate la examenul de bacalaureat cu 9 %
- Creșterea ratei elevilor care finalizează studiile liceale de la 96,29 % până la 100 % la finalul proiectului (aproximativ 1% pe an)
- Laborator informatică renovat și dotat cu mobilier și tehnica de calcul ce conține 25de laptopuri, un videoproiector, o imprimantă mulitfuncțională, o tablă Smarth , o tabla magnetică – whiteboard, markere pentru tablă, bureți magnetici,
- 2 săli de clasă dotate cu : laptop, Imprimanta multifuncțională, videoproiector,o tablă interactivă, o tablă magnetica, markere pentru tabla, bureteți magnetici, software educațional pentru toate disciplinele de cultură generală și discipline tehnice- mecanică, agricultură, electric
- Materiale publicitare: 100 broșuri, 100 pliante, 100 flyere
- Asigurarea accesului la educație de calitate prin utilizarea T.I.C. în procesul de predare – învățare – evaluare
- 60 de elevi de clasa a XII-a și a XI-a (pe an) și 30 din clsele IX-X, care beneficiază de pregătire suplimentară la disciplinele pentru susținerea examenului de bacalaureat
- 50 elevi și 25 de părinți(pe an) informați și consiliați pentru consolidarea parteneriatului școală-părinți
- 30 de elevi( clasa a XII-a și a XI-a) și 30 elevi din clasele IX-X, pregătiți suplimentar pentru dobândirea competențelor profesionale (rezultate ale învățării) în vederea inserției pe piața muncii
- 100 de elevi (clasa a IX –a , a X-a, a XI-a, a XII-a) instruiți cu metode interactive în laloratorul multimedia și cu ajutorul tablelor Smart cu soft-uri educaționale pentru îmbunătățirea randamentul școlar – medii și dezvoltare a competenței de a învăța să înveți
- 100 de elevi care au participă la activități extrașcolare care își dezvoltă competențe cheie :sociale și civice; competențe antreprenoriale; competențe de sensibilizare și de expresie culturală;
- diplome, reviste, portofoliile elevilor, site promovare proiect, încheierea de parteneriate
- creșterea prestigiului școlii și promovarea imaginii acesteia în comunitate
Modalități de monitorizare:
– Interviu de grup cu elevii
– Consultarea listelor de prezență la fiecare disciplină și la ședințele de consiliere
– Interviu cu profesorii în vederea obținerii unui feed-beck asupra progresului grupului țintă și calitatea programului educațional
– Materiale și resurse folosite în derulare ( lecții teoretice; teste, posteste; exerciții, fișe de lucru; etc)
– Orarul activităţilor pe grupe
– Rezultatele testărilor inițiale, intermediare și finale
Criterii de evaluare:
– Numărul de elevi propuși să participe la activități de pregatire pentru fiecare disciplină comparativ cu numărul de elevi care au participat la activitățile respective;
– Numărul de elevi propuși să participe la activități extracurriculare comparativ cu numărul de elevi care au participat la activitățile respective
– Materialele și resursele folosite în derulare
– Gradul de satisfacţie a participanţilor
– Rezultatele obtinute pe parcursul evaluărilor inițiale, intermediare și finale la fiecare disciplină
– Planificările pentru fiecare disciplină/grupă
Modalități de evaluare:
– Analiza rezultatelor obținute de grupul țintă la evaluarea inițială
– Analiza rezultatelor obținute la evaluările intermediare
– Analzia rezultatelor obținute de grupul șintă la evaluarea finală
– Analiza fișelor de analiza a rezultatelor scolare ale elevilor
– Compararea numărului de elevi propuși să participe la activități de pregatire pentru fiecare disciplina cu numărul de elevi care au participat la activități
– Compararea numărului de elevi propuși să participe la activități extracurriculare cu numărul de elevi care au participat la activități
– Chestionar de feedback: elevi, experți învățare( rpofesori coordonatori ai activităților), consilieri
– Compararea rezultatelor obţinute la evaluarea finală faţă de cea iniţială si intermediară
În data de 5 octombrie, cu ocazia activităților derulate sub egida ”Zilei Educației”, conducătorul unității, care este și coordonatorul de proiect, Director Fănica Tudoran, le-a prezentat elevilor graficul activităților pedagogice și de sprijin și ale activităților extracurriculare, îndemnându-i să intre în competiția pentru selecția grupelor țintă de elevi prevăzute în proiect.
Înregistrarea acestui eveniment o puteți accesa la următorul link.
Publicitate pentru proiectul R.O.S.E. s-a realizat de asemenea și în presa locală – Adevărul Caracalean. (link)
Comisii ROSE
Echipa de management
– TUDORAN FĂNICA – director- coordonator grant
– MICU LIANA ANCUTA – director adjunct – responsabil achizitii
– VLAD MONICA LUMINITA – administrator financiar sef- administrator financiar proiect Comisia de implementare a Proiectului privind Invatamantul Secundar ROSE
– DĂDULESCU VIORICA
– BADEA MITICA
– BĂRBULESCU MARIUS COSMIN
– ŞOANCĂ VIOREL
– IACOB ANGELA
– GHEORGHE VALERIA IOANA
– LĂPĂDATU GHEORGHIŢA
– CICANAU GABRIELA
– FLORICĂ CLARISA FLORENTINA
– CIOBANU TINEL ION
– BELU GINA MIHAELA
– MOISE GHEORGHE
– BUZATU LELIANA
– BADEA DANIELA
– POPA CONSUELA CRISTINA
– FARCAŞ NELIA ADRIANA
– NICOLAITA ALEXANDRU
Comisia de achizitii
– MICU LIANA ANCUTA – director adjunct – responsabil
– CICANAU GABRIELA – membru
– NICOLAITA ALEXANDRU – membru